Ga naar hoofdinhoud

Cursus Pedagogisch handelen <15

Pedagogisch handelen

Wekelijks begeleiden maar liefst 70.000 trainers en jeugdleiders in Nederland een jeugdteam, variërend van de jongste pupillen tot de oudste junioren. Maar hoe benader je jongens en meiden van verschillende leeftijden en achtergronden? Hoe kun je hen echt bereiken? Hoe bewaak je als jeugdtrainer in de onderbouw een goede balans tussen de ontwikkeling van de aan jou toevertrouwde jeugdspelers als voetballer én mens? Hoe kun je het beste met spelers van alle leeftijden communiceren om hen te motiveren, te stimuleren en te ondersteunen in hun ontwikkeling? Zulke vragen gaan allemaal over het pedagogisch handelen van jeugdbegeleiders. In deze cursus in het bijzonder van jeugdtrainers bij de onderbouwteams. Zoals jij.

Wat kun je van deze e-learning verwachten?

  • Deze cursus is opgebouwd uit zes modules, waarin telkens een pedagogisch thema met een link naar het jeugdvoetbal centraal staat.
  • Elke module bestaat vervolgens uit een serie lessen, met als rode draad de interviews met experts* – binnen en buiten de voetbalwereld – als het over kennis over pedagogisch handelen in de onderbouw gaat. Zij zoomen vooral in op de handelingen (dus wat je kunt doen om voor een goed pedagogisch klimaat te zorgen) en geven praktijkvoorbeelden van goed en minder goed pedagogisch handelen.   
  • Naast de video’s wijden we waar mogelijk uit met verdiepende theorie, hebben we af en toe een tussentoets klaargezet en sluiten de cursus af met een eindtoets en tips over hoe verder?
  • Naast de tussentoetsen en eindtoets tref je in elke module een aantal opdrachten aan met een koppeling naar je eigen functioneren als jeugdtrainer/-begeleider. We vragen je bijvoorbeeld na te denken over hoe jij de aangereikte theorie en praktijkvoorbeelden kunt vertalen naar je eigen team. Of welk gedrag als jeugdtrainer bij jou dominant is en daarover feedback te vragen bij collega-trainers. Het resultaat van dat persoonlijk proces gaan we (uiteraard) niet toetsen. Maar we zijn ervan overtuigd dat ook het aan de slag gaan met deze opdrachten en vormen van reflectie een belangrijke bijdrage kan leveren aan het succes van deze cursus in je verdere ontwikkeling als jeugdtrainer/-begeleider.

* Onderbouw-experts in pedagogisch handelen van deze cursus:

  • Marion de Kock (sportpedagoog/kindercoach);
  • Quinten Dübendorfer (hoofdtrainer 011 en assistent-trainer 015 bij FC Utrecht);
  • Miguel Dingjan (hoofdtrainer 014 bij Almere City FC);
  • Amar El Ajjouri (acteur, docent, expert straatcultuur, verzorgt workshops op scholen en bij clubs, voetbalvader);
  • Mikael Martin (acteur/regisseur);
  • Quincy Angelista (LO-docent en mentor op een vmbo-school, jeugdtrainer van 017 en O19 bij de Haagse club Quick geweest, nu hoofdtrainer van FC Skillz O23, een club geboren uit een voetbalschool in Den Haag).

Bij elke module vind je ook de leerdoelen. Lees die goed door. Je weet dan precies wat er allemaal aan bod komt. Ze zijn ook de basis voor de vragen bij de tussentoetsen en eindtoets. Dit zijn bijvoorbeeld de leerdoelen van deze Module 1:

  • De cursist kan na het volgen van module 1 het belang van pedagogisch handelen in topsport en de onderbouw benoemen en voorzien van praktijkvoorbeelden.
  • De cursist kan na het volgen van module 1 gewenst pedagogisch gedrag van jeugdtrainers en -begeleiders in de onderbouw benoemen en voorzien van praktijkvoorbeelden.
  • De cursist kan na het volgen van module 1 de drie basisbehoeften en twee ontwikkelingsbehoeften van het kind (ABC) en de kenmerken van de Zelfdeterminatietheorie benoemen en ze herkennen en toepassen in praktijksituaties.
  • De cursist kan na het volgen van module 1 (praktijk)voorbeelden geven van het pedagogische principe ‘de regie bij het jonge kind laten’ tijdens trainingen en wedstrijden.
  • De cursist kan na het volgen van module 1 beargumenteerd zijn visie formuleren op ‘winnen versus ontwikkeling’ in de onderbouw.

De cursus bestaat uit 6 modules die op hun beurt weer bestaan uit lessen. Via het overzicht in de linker kolom kan men navigeren door de lessen en modules van de cursus. Ook komt u 3 tussentoetsen tegen. Die moeten eerst met goed resultaat worden afgelegd alvorens verdergegaan kan worden naar de volgende les of eindtoets. Per (tussen)toets leest u hoeveel vragen u goed moet beantwoorden om te slagen. Lukt dat niet in 1x, dan kan men (onbeperkt) de betreffende toets opnieuw maken. De toets bestaat dan deels uit nieuwe vragen.

Samenvatting

  • Onbeperkt toegang tot de cursus (16 lessen)
  • Zonder tijdsdruk: volg de cursus wanneer het jou uitkomt
  • Multimediaal met video’s en tussentijdse toetsing
  • Tijdsbesteding van 3 tot 5 uur
  • Toegang tot het discussie-forum voor cursisten
  • Ontvang een certificaat en 3 KNVB STUDIEPUNTEN bij succesvol afronden
  • Kosten €95,-
  • Kosten €55,- (via kortingscode) CBV leden en abonnees vakblad DeVoetbaltrainer

Andere cursussen Pedagogisch handelen: