Ga naar hoofdinhoud

Formatie 1:4:4:2 ruit tegen 1:4:4:2 – in zone

Nadat we het overtal achterin hebben uitgespeeld, willen we een overtal op het middenveld creëren.

In de praktijk zullen veel trainers niet de beschikking hebben over twee vleugelverdedigers met voldoende aanvallende kwaliteiten om voortdurend mee te doen met de aanval. Ook op deze praktijksituatie gaat Erwin van de Looi in:

Stel dat je niet beschikt over twee backs die geschikt zijn om zo hoog te spelen, dan kun je het asymmetrisch oplossen.

Wedstrijdvideo’s

De linksmid van de tegenstander is gefocust op de back van Empoli, daardoor ontstaat een 4:3-situatie in de as. Empoli speelt dit goed uit waardoor de aanvallende middenvelder vrij is tussen de linies. Wanneer de linksmidden verder naar binnen was gekomen om 4:4 in de as te maken, waren de backs van Empoli vrijgekomen.

De rechter ruitspeler komt in de onderstaande video naar het centrum toe en is daar de vrije man. Dit lokt de linker middenvelder van de tegenpartij om richting het centrum te bewegen, wat ertoe leidt dat er ruimte voor de back ontstaat aan de zijkant.

De verdedigende middenvelder wordt vrijgespeeld in de as, waarna de rechter ruitspeler positie kiest tussen de linies:

Trainingsvorm

Organisatie en inhoud

  • De 2 blauwe spelers spelen 2:2 uit met de spitsen om vervolgens in het volgende vak een medespeler te bereiken. Hieruit volgt een aanval. De spitsen van rood dekken passlijnen af en zetten passief druk op de bal.
  • Gaat de bal uit, dan starten er 2 rode spelers aan de zijkanten. Deze worden verdedigd door de spelers die in de breedte staan van de ruit. Zij gaan dan een 1:1 aan.

Coaching

  • Dribbel snel de spits voorbij.
  • Speel de 6 aan.
  • Middenvelder maakt vanuit het midden, ineens in de breedte een explosieve loopactie. Dit kan ook de contra middenvelder zijn.
  • Zorg voor handelingen naar voren om snel de verdediging in zone kwijt te zijn en deze ook niet terug te laten komen.
  • Spits zakt uit in de ruimte tussen de middenvelders om een extra overal te creëren.