Ga naar hoofdinhoud
Bespreek op forum

Bepaal samen je droomdoel

Je dient eerst Van de kelder naar de top af te ronden vooraleer je met deze les kunt beginnen.

Draagvlak
‘Let wel, voor die eerste stap moet je écht de tijd nemen met elkaar. Want bepalen waar je naar toe wilt, kan alleen succesvol verlopen als je je mensen meekrijgt en er draagvlak is. Bij het bepalen van dat droomdoel zijn we, net als bij die eerste stap, weer in groepen gaan werken en hebben iedereen erbij betrokken. Renners, mecaniciens, verzorgers, het kantoorpersoneel, iedereen dacht mee over de toekomst van de ploeg: Wat wordt de stip op de horizon? Waar willen we naartoe? Maar ook: Hoe willen wij onderling met elkaar omgaan? Wat verwachten we van elkaar en wat vinden we belangrijk?’ Het winnen van de Tour de France, dat werd als droomdoel bepaald. Nu, in 2020, lijkt dat doel zeker reëel. Maar vergeet niet dat het winnen van de Tour de France in 2016 nog enorm ver weg was.

Kernwaarden

Zeeman vertelt in het vervolg over de tien ‘kernwaarden’ (De blanco koers: Elke dag beter) die ten grondslag liggen aan dat verbetertraject. Wat is er voor nodig om een topteam te worden dat in staat is om de Tour de France te winnen? Het formuleren van tien kernwaarden heeft binnen de hele organisatie gezorgd voor verbinding en betrokkenheid.

Bekijk nu eerst de manier waarop deze kernwaarden tot stand zijn gekomen in dit filmpje:

Voorbeelden
‘Uit de sessies die we met al het personeel hebben gehouden, zijn dus tien kernwaarden gekomen. Voor ons allemaal zijn deze tien waarden heilig en we staan er allemaal achter. Net als bij die eerste stap, nemen we ook nu de tijd om te kijken hoe deze waarden zich in het bedrijf manifesteren en hoe ze worden nageleefd. Zeker in mijn rol als leidinggevende let ik daar scherp op. De volgende vraag die zich aandient, is hoe je dan vanuit die kernwaarden verder kunt groeien. Een van de manieren waarop we dat hebben gedaan, is door voorbeelden te gebruiken. Jonge renners die binnen onze ploeg zijn opgeleid, die zijn doorgegroeid tot wereldtoppers en die successen hebben behaald, zijn enorm belangrijk voor de nieuwe generatie. Neem bijvoorbeeld Dylan Groenewegen of Primož Roglič, die jongens zijn een katalysator voor nieuw succes. Je mag en moet als organisatie ook stil staan en trots zijn op hetgeen er vanuit die kelder al is gepresteerd.’

Wat tot zover al duidelijk is geworden, is het feit dat iedereen betrokken is bij het hogere doel. Alle medewerkers beseffen wat er voor nodig is om te presteren. Dit draagvlak voor presteren is volgens Zeeman ook noodzakelijk: ‘Als de basis en het fundament van een organisatie niet meewerkt, is het halen van doelen enorm moeilijk. De groep moet zo groot mogelijk zijn.’

De Blanco Koers: Elke dag beter (tien kernwaarden)

01. Wij durven: we denken in mogelijkheden en kansen.

02. Familiariteit en vriendschap is belangrijk voor ons.

03. Wij zijn een slimme en vooruitstrevende ploeg.

04. Wij halen elke dag het maximale uit onszelf en uit elkaar.

05. Wij zijn open naar binnen en wij zijn open naar buiten, maar wel met gesloten rijen.

06. Wij willen betrokken zijn en wij willen betrokken worden.

07. Bij ons is een afspraak een afspraak.

08. Wij zijn direct, maar niet onbeschoft.

09. Wij zijn trots op ons team en op ons Nederlandse karakter.

10. Dit is van ons, dit zijn onze afspraken.

The new wave

Dit is de opening van het KNVB filmpje dat een dag voor de EK-kwalificatiewedstrijd tegen Duitsland viraal ging.

Het filmpje, met een knipoog naar de wedstrijd tegen Duitsland, gaf eerst de historie van de successen tijdens de toernooien van 1974, 1978, 1998, 2010 en 2014 weer. Vervolgens wordt de stap gemaakt naar de huidige generatie en dat Oranje met deze generatie ook iets wat wil neerzetten.
Of dat gaat lukken weten we pas in juli 2020, maar dat er een groep staat die graag wil laten zien waar ze voor staan is duidelijk. Daar waar in het verleden Cruijff, Neeskens, van Basten, Gullit, Bergkamp, Sneijder, Robben of van Persie de wereld deden verbazen, werden in het filmpje Memphis, van Dijk, De Ligt en de Jong gepresenteerd als spelers die wellicht hetzelfde kunnen doen (‘same dream, different dreamers’!)

Terug naar:Teamontwikkeling > Hoe ontwikkel je een sterk team